Representation of anthropocentrism in the texts of the English- language business press


By Anastasia Iltubaeva

Lomonosov Moscow State University

Faculty of Foreign Languages and Area Studies

nastasian@yandex.ru

Проявления антропоцентризма в текстах англоязычной деловой прессы


Илтубаева Анастасия Генриховна

Московский государственный университет имени М. В. Ломоносова

Факультет иностранных языков и регионоведения

nastasian@yandex.ru

Abstract

In the texts of the business press anthropocentrism manifests itself through the so- called communication triangle “author-text-reader” and is expressed by the medium of a variety of means. Among them the structural-grammatical means play an important role because they reflect most clearly the anthropocentric nature of the texts of the business press, help the author get into an indirect dialogue with the reader and affect him or her as appropriate.

Key words: high-quality business press, anthropocentrism, communication triangle “author-text-reader”, structural-grammatical means, pronouns, modal verbs, parenthesis.

Аннотация

В текстах деловой прессы антропоцентризм проявляет себя через коммуникативный треугольник «автор-текст-читатель» и выражается с помощью разнообразных средств, среди которых структурно-грамматические средства играют важную роль, поскольку именно они наиболее ярко отражают антропоцентрическую природу текста деловой прессы, помогают автору вступить в опосредованный диалог с читателем и оказать на него соответствующее воздействие.

Ключевые слова: качественная деловая пресса, антропоцентризм, коммуникативный треугольник «автор-текст-читатель», структурно- грамматические средства, местоимения, модальные глаголы, парентеза.


Full article (in Russian) / Полный текст статьи (русский язык):

Download:
Representation of anthropocentrism in the texts of the English- language business press

by Anastasia Iltubaeva