The pedagogical implications of using computer-mediated communication in language learning and teaching
By Vera Dugartsyrenova
Lomonosov Moscow State University
Faculty of Foreign Languages and Area Studies
Дидактические аспекты применения средств компьютерно-опосредованной комммуникации в обучении иностранным языкам
Дугарцыренова Вера Аркадьевна
Московский Государственный Университет имени М.В.Ломоносова
Факультет иностранных языков и регионоведения
Abstract
Although foreign language instruction has seen a big surge in the integration of technology- enhanced forms of delivery of knowledge and interaction, research focusing on the value of computer- mediated communication (CMC) in the language classroom has not been extensive and has not received wide coverage. This article examines and outlines general findings regarding the educational capacity, benefits and limitations of three major CMC tools (text-based chats, discussion boards and wikis) for enhancing foreign and second language acquisition processes. Some insights are offered into the importance of specific CMC tools for supporting the collaborative nature of learning and learner autonomy, fostering students’ reflection and critical thinking skills and affording higher motivational gains and engagement in the language learning process.
Key words: oreign language instruction, technology integration, synchronous and asynchronous computer-mediated communication, second language acquisition.
Аннотация
Несмотря на активное привлечение педагогами информационных технологий для оптимизации форм передачи знаний и обеспечения коммуникативной направленности обучения иностранному языку (ИЯ), на настоящий момент объем опубликованных трудов о специфике компьютерно-опосредованной коммуникации в учебном процессе по ИЯ представляется незначительным и мало освещенным. Данная работа предлагает общий обзор основных тенденций, дидактических возможностей, результатов и проблем интеграции средств КОК (чатов, дискуссионных форумов и вики) в процессы обучения иностранному и второму языкам. Результаты анализа исследований по вопросам применения КОК подчеркивают роль отдельных средств КОК в усилении элементов обучения в сотрудничестве и вовлеченности учащихся в учебный процесс, повышении уровня автономности учащихся и формировании у них более высокой мотивации в овладении изучаемым языком.
Ключевые слова: обучение иностранным языкам, процессы овладения вторым языком, интеграция информационных технологий, компьютерно-опосредованная коммуникация в реальном времени и асинхронном режиме.
Full article (in Russian) / Полный текст статьи (русский язык):
Download: The pedagogical implications of using computer-mediated communication in language learning and teaching
by Vera Dugartsyrenova