«Modus operandi»: origins of performance art visual language


by Maria Antonyan

Lomonosov Moscow State University

Faculty of Foreign Languages and Area Studies


mariaantonyan@gmail.com

«Modus operandi»: истоки и предтеча языка перформанса


Антонян Мария Артуровна

Московский государственный университет имени М. В. Ломоносова

Факультет иностранных языков и регионоведения


mariaantonyan@gmail.com

Abstract

The article is focused on the theme of corporal images, used in performance art and similar to some elements of archaic societies and international visual culture. Studies, based on the comparative analysis of identical body images, presented in performance art, primitive culture rites, anatomical theatre, protest culture, etc., brings up the question about reading visual “codes” and characteristics as well as discusses the topic of public perception and different contexts.

Key words: performance art, contemporary art, culture studies, body images, visual culture.

Аннотация

Статья посвящена теме использования телесных “образов-действий” в рамках жанра искусства перформанса, имеющих очевидную схожесть с рядом явлений архаичных сообществ и “смеховой культуры”. Рассматривается проблема считывания “кодов” и выявляются особенности рецепции одного и того же визуального текста, функционирующего в различных контекстах. Проводится сопоставительный анализ языка, элементов и идентичных образов перформанса, обрядов первобытных племен, протестной культуры, поведения-парадокса древних философов, анатомического театра и др.

Ключевые слова: перформанс, современное искусство, культурология, тело, визуальная культура.


Full article (in Russian) / Полный текст статьи (русский язык):

Download: 
«Modus operandi»: истоки и предтеча языка перформанса

by Maria Antonyan