Mechanism for Creating the Image of a Country: Year of Culture (based on the analysis of contemporary Internet and mass media information (Russia)


by Anastasia Edelshtein

Lomonosov Moscow State University

Faculty of Foreign Languages and Area Studies


Anastasia1055@mail.ru

Перекрестный год культуры как механизм формирования имиджа страны (на основе анализа материалов современных российских СМИ и интернет ресурсов)


Эдельштейн Анастасия Борисовна

Московский Государственный Университет им. М. В. Ломоносова

Факультет иностранных языков и регионоведения


Anastasia1055@mail.ru

Abstract

Year of Culture is an effective mechanism for creating the positive image of a country. Organising various activities in the course of the Year along with spreading relevant information about it are the crucial steps in creating a certain image of the region and transmitting the ideas to the society. The analysis of contemporary Internet and mass media information (Russia) on the UK-Russia Year of Culture (2014) provides the basis for the analysis of the peculiarities of the formation of the image of Great Britain. Britain tried to present itself as a country with sustainable traditions and great potential in the sphere of culture.

Key words: regional studies, UK and Russia, mechanism for creating the image, Year of Culture

Аннотация

Одним из действенных механизмов формирования позитивного имиджа страны в мире является проведение перекрестных годов культуры. Проведение мероприятий в рамках данного события, распространение посвященной ему информации призваны не просто создать определенный образ региона, но и транслировать идеи в общество. В данной статье предпринята попытка проанализировать особенности формирования имиджа Британии в ходе проведения Перекрестного года культуры Великобритании и России 2014. Используя платформу российских СМИ и интернет площадок, Британия заявила о себе, как о стране с устойчивыми традициями в сфере культуры и искусства, обладающей большим потенциалом развития в данных сферах.

Ключевые слова: регионоведение, Россия и Великобритания, способы формирования имиджа страны, Перекрестный год культуры