Cultural aspects of African-American identity formation at the end of the 20th century: a study of hip-hop culture


by Maria Davydova

Lomonosov Moscow State University

Faculty of Foreign Languages and Area Studies


mashk.flurry@me.com

Культурные аспекты формирования афроамериканской идентичности конца ХХ века на примере становления хип-хоп культуры


Давыдова Мария Александровна

МГУ имени М.В. Ломоносова

Факультет иностранных языков и регионоведения


mashk.flurry@me.com

Abstract

The article is devoted to a research of sources of formation of African-American identity of the end of the XX century on the basis of cultural, social and political aspects of the culture of African-American ethnos on the example of analytical formation of the hip-hop culture. During the research the sociohistorical line, which has laid the foundation for formation of African-American consciousness, has been tracked; characteristics of category of African-American identity have been revealed; the main concepts of ideologists of black nationalism have been studied (on material of works of Wilson Moses, Edward Wilmot Blyden, Malcolm X, etc.) and black theology (on material of works of James Cone, Edward Antonio, Peter Paris), special attention is paid to activity of the religious nationalist organization “Nation of Islam” and its spiritual leader Malcolm X; the emergence of the history of the hip-hop culture in the USA has been studied and systematized and its communication with the culture of Islamic religion has been revealed (on material of works of Hisham Aidi); cultural aspects of manifestation of African-American identity in creativity of hip-hop artists of the end of the 20th century (hip-hop music band “Public Enemy”) and of the present days (rappers Kendrick Lamar and Kanye West) have been analysed.

Key words: African-American culture, identity, black nationalism, racism, hip-hop

Аннотация

Статья посвящена исследованию истоков формирования афроамериканской идентичности конца ХХ века на базисе культурологических, социальных и политических аспектов культуры афроамериканского этноса на примере аналитического становления хип-хоп культуры. В ходе исследования была прослежена социально-историческая линия, заложившая основу для формирования афроамериканского сознания; были выявлены характерные особенности категории идентичности для афроамериканской культуры; были изучены основные концепции идеологов черного национализма (на материале работ Уилсона Мосеса, Эдуарда Уилмота Блайдена, Малкольма Икса и др.) и черной теологии (на материале работ Джеймса Коуна, Эдуарда Антонио, Питера Периса), особое внимание уделяется деятельности религиозной националистической организации «Нация ислама» и ее духовному лидеру Малкольму Иксу; была изучена и систематизирована история возникновения хип-хоп культуры на территории США и выявлена ее связь с культурой исламской религии (на материале работ Хишама Аиди); были проанализированы культурные аспекты проявления афроамериканской идентичности в творчестве хип-хоп исполнителей конца XX века (хип-хоп группы «Public Enemy») и современности (рэп-исполнителей Кендрика Ламара и Канье Уэста).

Ключевые слова: афроамериканская культура, идентичность, черный национализм, расизм, хип-хоп