«I-image» of Cuba as a source of shaping ideas about the country in the Russian art discourse

Я-образ» Кубы как источник формирования представлений о стране в российском художественном дискурсе

by Dinara Yarulina

Lomonosov Moscow State University
Faculty of Foreign Languages and Area Studies

Ярулина Динара Руфатовна

МГУ имени М.В. Ломоносова
Факультет иностранных языков и регионоведения

Abstract

The basis for any image of a country is an internal, national image (the “I” image), which is also an important cultural source of the shaping of ideas about it in other societies. The core of the national image of Cuba is cultural archetypes: the primary ideas and perceptions that are embedded in the basis of the national culture, and sufficiently stable in relation to external dynamics; while functioning, first of all, in the space of their own culture, they transfer into Russian artistic discourse. Prior to direct contact with another country, its a priori image arises and is actualized in the author’s mind, primarily through works of national culture. Therefore, from the whole variety of works of Cuban culture, only those that were well known in Russia and influenced the shaping of the image of Cuba in the domestic art discourse are considered in the present study. It is shown that in the “I-image” of Cuba, Russian culture finds ideas, images, problematic collisions, consonant with time, specific circumstances and the demands of its culture, and reveals profound spiritual meanings and enduring values.

Аннотация

Основу любого образа страны составляет образ внутренний, национальный («Я -образ»), являющийся также важным культурологическим источником формирования представлений о ней в иных социумах. Ядром национального образа Кубы выступают культурные архетипы – первичные идеи и представления, заложенные в основе национальной культуры, и достаточно устойчивые по отношению к внешней динамике; функционируя, прежде всего, в пространстве собственной культуры, они переходят в российский художественный дискурс. До непосредственного контакта с другой страной, ее априорный образ возникает и актуализируется в сознании автора в первую очередь по произведениям национальной культуры. Поэтому из всего многообразия произведений кубинской культуры рассмотрены лишь те, которые были хорошо известны в России и повлияли на формирование образа Кубы в отечественном художественном дискурсе. Показано, что в «Я-образе» Кубы российская культура находит идеи, образы, проблемные коллизии, созвучные времени, конкретным обстоятельствам и запросам своей культуры, обнаруживает глубокие духовные смыслы и непреходящие ценности.

Key words: the “I” image, discourse, Cuba, culture, source
Ключевые слова: «Я-образ», дискурс, Куба, культура, источник