Interdisciplinary communications as a basis for developing communicative competence of linguistics students


by Valeriia Guseva

Faculty of Foreign Languages and Area Studies
Lomonosov Moscow State University


guselera@yandex.ru

Межпредметные связи как основа для формирования коммуникативной компетенции студентов языковых вузов


Гусева Валерия Михайловна

Факультет иностранных языков и регионоведения
Московский государственный университет имени М.В.Ломоносова


guselera@yandex.ru

Abstract

The idea of applying interdisciplinary communications in the learning process is of great relevance nowadays. The advantages of interdisciplinary communications implementation in the educational process are as follows: the formation of students’ own world views, critical thinking, sustainable interests in various fields of knowledge; increase in motivation among them. Interdisciplinary communications employment in the learning process can also contribute to building strong associations in students’ minds, which results in a more effective knowledge acquisition.
Foreign language as an educational subject is a perfect vehicle for applying interdisciplinary communications in the learning process. This article aims to substantiate the need of interdisciplinary communications implementation (including both the natural sciences and the humanitarian fields of knowledge) directly during the foreign language classes, while creating a special course of English based on interdisciplinary communications for linguistics students.

Key words: interdisciplinary communications, learning process, foreign languages

Аннотация

Зародившись уже довольно давно, идея применения межпредметных связей в процессе обучения не теряет своей актуальности в настоящее время. К основным преимуществам выстраивания межпредметных связей в рамках образовательного процесса относится формирование у обучающихся собственной картины мира, критического мышления, устойчивых интересов в различных сферах, а также обеспечение высокой мотивации среди них. Привлечение межпредметных связей в процесс обучения необходимо также и для наиболее эффективного усвоения знаний обучающимися, которое может быть достигнуто за счет выстраивания прочных ассоциаций в их сознании.
При этом иностранный язык как учебная дисциплина является оптимальной платформой для внедрения межпредметности в обучение. В данной статье предпринята попытка обосновать необходимость формирования межпредметных связей, включающих как естественно-научные, так и гуманитарные области знания, непосредственно во время занятий по иностранному языку, создав при этом отдельный практический курс по английскому языку в аспекте межпредметных связей для студентов языковых вузов.

Ключевые слова: межпредметные связи, образовательный процесс, иностранные языки