Tactics of drawing readers̕ attention in the headlines of English-language cultural and technical news


by Ekaterina Kovalenko

Donetsk National University
Faculty of Foreign Languages


kovalenkoeck@yandex.ru

Тактики привлечения внимания читателя в заголовках информационных сообщений культуры и новостей техники (на материале англ. яз.)


Коваленко Екатерина Витальевна

ГОУ ВПО “Донецкий национальный университет”
Факультет иностранных языков


kovalenkoeck@yandex.ru

Abstract

Headlines are of great importance for newspaper article, because they are the first thing, that readers perceive, their further reading depends on them as well as their interest to the given information and impression after the reading. Also headlines are significant for the fact whether the article will be remembered or not. The given article deals with the means of drawing readers’ attraction in the headlines of the articles devoted to cultural and technical news. The material includes 400 from the English editions Spiegel Online International and The Week. The aim of the analysis is to define the specific features in the means of drawing readers’ attention in headlines of the articles devoted to different spheres of human activity.

Key words: means of drawing of readers’ attention, modern press

Аннотация

Заголовки имеют большое значение для новостей СМИ, потому что они первое, с чем сталкивается читатель, именно от них зависит, заинтересуется ли он предложенным материалом, продолжит ли чтение статьи, какое впечатление она оставит и запомнится ли ему. Данная статья посвящена средствам привлечения внимания читателя в заголовках новостей культуры и техники. Материал исследования составили 400 заголовков статей из англоязычных изданий “Spiegel Online International” и “The Week”. Целью исследования является определение специфики использования коммуникативных тактик привлечения внимания в заголовках статей из различных сфер человеческой деятельности.

Ключевые слова: привлечение внимания читателя, современная пресса