Toponyms in the names of hotels, cafes and restaurants in Russia, Great Britain and the United States


by Natalia Zhuk

Lomonosov Moscow State University
Faculty of Foreign Languages and Area Studies


zhuknatasha97@gmail.com

Топонимия в названиях отелей, кафе и ресторанов России, Великобритании и Соединенных Штатов Америки


Жук Наталья Антоновна

Московский государственный университет имени М.В.Ломоносова
Факультет иностранных языков и регионоведения


zhuknatasha97@gmail.com

Abstract

The present article is dedicated to such topical issues as toponomy and naming. It examines the special features and issues of the naming of hotels, cafes and restaurants and the usage of toponyms in brands: the case study of Russia, Great Britain and the United States. The methods of the research include the continuous sampling method and classification of names of Russian, British and American hotels, cafes and restaurants, their analysis from linguistic and cultural standpoints and comparative study. 408 names of commercial objects with a toponymic component were selected out of 5650 entries. The definitions of key words and culturally specific peculiarities are observed.

Key words: linguistics, intercultural communication, onomastics, naming, toponymy

Аннотация

Данная статья посвящена такой актуальной теме как топонимика и нейминг. В ней рассматриваются особенности номинации отелей, кафе и ресторанов России, Великобритании и Соединенных Штатов Америки, содержащих топонимический компонент. Рассматриваются ключевые понятия, анализируется номинативная база из 5650 единиц, из которых было отобрано 408 названий отелей, кафе и ресторанов, разрабатываются классификации топонимического компонента в исследуемых единицах, что позволяет сделать вывод об особенностях функционирования топонимов в названиях отелей, кафе и ресторанов России, Великобритании и США.

Ключевые слова: лингвистика, межкультурная коммуникация, ономастика, нейминг, топонимика