Teaching Business English within the school syllabus (on the example of Russian secondary schools)


by Aleksandra Fedorova

Lomonosov Moscow State University

Faculty of foreign languages and area studies


sasha.fedorova95@yandex.ru

Обучение деловому английскому языку в рамках школьной программы (на примере российских общеобразовательных школ)


Федорова Александра Денисовна

МГУ имени М.В. Ломоносова

Факультет иностранных языков и регионоведения


sasha.fedorova95@yandex.ru

Abstract

The article deals with the problem of teaching senior students business English in Russian schools. The article introduces the topicality of this problem, the analysis of Federal State Standards of Education from the 7th June 2012 for general and specialized course of the English language, the analysis of the exemplary program of English for secondary and specialized schools. Moreover, the communicative approach is demonstrated as an effective one in terms of teaching business English, the role of motivation is described and the analysis of text books is shown in the article. The research conducted illustrates that despite the absence of certain requirements of Federal Standards concerning teaching business English at schools, this issue is topical and the elements of business English are presented in school syllabus.

Key words: teaching business English in secondary schools, communicative approach in the process of teaching business English, motivation in the process of teaching business English, elements of business English in text-books

Аннотация

Данная статья посвящена теме обучения старшеклассников в российских общеобразовательных школах деловому английскому языку. В работе показана актуальность поставленной проблемы, проведен анализ требований ФГОС от 7 июня 2012г для общего и специализированного курса английского языка, примерной программы по иностранному языку для общеобразовательных и специализированных школ, отмечен коммуникативный метод как эффективный при обучении деловому английскому, показана роль мотивации в этом процессе и продемонстрирован анализ существующих УМК для 11 класса общеобразовательной школы. После проведенного исследования мы видим, что, несмотря на отсутствие определенных требований ФГОС к обучению школьников деловому иностранному, данная проблема актуальна и элементы официально-делового содержания присутствуют в школьной программе.

Ключевые слова: обучение деловому английскому в общеобразовательной школе, коммуникативный метод в процессе преподавания делового английского, мотивация при обучении деловому английскому, элементы делового английского в школьных УМК