Representation of “The Chosen One” in videogame discourse
Особенности репрезентации социальной роли «Избранный» в видеоигровом дискурсе
by Andrei Medvedev
Медведев Андрей
Novosibirsk State University
Institute for the Humanities
Новосибирский Государственный Университет
Гуманитарный институт
Abstract
The topic in focus is the peculiar features of “The Chosen One” characters in videogame discourse from the linguistic point of view. The paper includes a short characteristic of videogame discourse and a description of six peculiarities of the aforementioned social role. They are 1) prevalence of semantic fields of “Power”, “Knowledge”, “Threat” in character’s speech, 2) use of role name as the main address means, 3) violation of norms of politeness in unequal relationships during conversations with The Chosen One, 4) function of the hero in narrative, 5) presence of props with the context of power in the visual image of The Chosen One, and 6) unique ways of interaction with the game world (agency). The features are summed up in the definition of The Chosen One.
Key words: videogame, discourse, social role
Аннотация
В данной работе рассматриваются особенности репрезентации роли Избранный на примере персонажа компьютерной игры. В работе представлено краткое описание видеоигрового дискурса в целом и описание шести выделенных особенностей репрезентации указанной социальной роли: превалирование семантических полей «угроза», «знание» и «сила» в прямой речи Избранного; использование ролевого имени в качестве основного способа обращения к Избранному; нарушение норм вежливости при неравных отношениях в разговоре с Избранным; выполнение функций героя в нарративе; наличие демонстрирующего силу реквизита в визуальном образе Избранного, а также уникальные возможности взаимодействия с игровым миром (субъектность) у Избранного. На основе выделенных особенностей составлено определение социальной роли Избранный.
Ключевые слова: видеоигра, дискурс, социальная роль
Full article (in Russian) / Полный текст статьи (русский язык):
Download: Особенности репрезентации социальной роли «Избранный» в видеоигровом дискурсе
by Andrei Medvedev