The analysis of intensive foreign language teaching methods in Russia (the second half of the 20th century – the beginning of the 21st century)

Анализ методов интенсивного обучения иностранным языкам в России (вторая половина XX – начало XXI века)

by Margarita Tishina

Lomonosov Moscow State University
Faculty of Foreign Languages and Area Studies

Тишина Маргарита Андреевна

Московский государственный университет им М. В. Ломоносова
Факультет иностранных языков и регионоведения

Abstract

Intensive language teaching methods have been the subject of a number of studies aimed at distinguishing them from traditional teaching methods. However, few studies discuss the characteristic features of intensive methods compared to one another. This article examines the Kitaigorodskaya method, the Shekhter method and the Petrusinsky method concerning their characteristic features and the possibilities of their implementation in higher education. The comparative analysis conducted according to six criteria indicates that there exist major differences in the structure of the learning process, ways of presenting new material and the role of the teacher in the methods under discussion. A conclusion is made that the Kitaigorodskaya method can be used most effectively to teach university students. The results of this study can be used for choosing the most appropriate intensive language teaching method in a particular situation.

Аннотация

Интенсивным методам обучения иностранным языкам посвящены многие работы, целью которых является подчеркнуть их отличие от традиционных методов. Однако в немногих исследованиях изучаются отличительные черты методов в сравнении друг с другом. В данной статье рассматриваются метод Китайгороской, метод Шехтера и метод Петрусинского с точки зрения их особенностей и возможностей их применения в высшем образовании. Сравнительный анализ, проведенный по шести критериям, показывает, что между данными методами есть существенные различия в структуре учебного процесса, способах предъявления нового материала и роли преподавателя в обучении. Сделан вывод, что для обучения студентов вузов наиболее эффективно может использоваться метод Китайгородской. Результаты данного исследования могут быть использованы при выборе метода интенсивного обучения иностранному языку в конкретной ситуации.

Key words: intensive language teaching and learning, higher education, teaching methods
Ключевые слова: интенсивное обучение, высшее образование, методы обучения

Full article (in Russian) / Полный текст статьи (русский язык):

Download: Анализ методов интенсивного обучения иностранным языкам в России (вторая половина XX – начало XXI века)
by Margarita Tishina