Image of Russia abroad as seen through informational web-pages (the case of Russia Today projects “Russiapedia” and “Rusopedia”)


by Marina Rogacheva

Lomonosov Moscow State University

Faculty of Foreign Languages and Area Studies


rogacheva.mv@yandex.ru

Формирование внешнего имиджа России посредством информационных веб-ресурсов (на примере порталов «Russiapedia» и «Rusopedia»)


Рогачёва Марина Валерьевна

Московский Государственный Университет им. М. В. Ломоносова

Факультет иностранных языков и регионоведения


rogacheva.mv@yandex.ru

Abstract

The article is devoted to the topic of image of Russia abroad as seen through informational web-pages. Nowadays this tool of soft power is one of the most available and efficient. A web-page gives opportunity to share necessary information and present a country in a favorable light in foreign media landscape. The author examines websites for English-speaking and Spanish-speaking audience and studies similarities and differences in presenting country abroad.

Key words: image of Russia, web-page, Russia Today

Аннотация

Статья посвящена вопросу создания внешнего имиджа государства путем использования информационного интернет-портала. В условиях информатизации мирового сообщества этот инструмент мягкой силы представляется одним из наиболее доступных и эффективных. Именно сайт в сети Интернет позволяет донести до иностранной аудитории необходимую информацию и представить страну в наиболее выгодном для неё свете. Автор рассматривает сайты для англо- и испаноязычной аудитории и анализирует сходства и различия при представлении страны за рубеж.

Ключевые слова: имидж России, интернет-портал, Россия сегодня